Kolmanskop & Solitaire - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Jos Goor - WaarBenJij.nu Kolmanskop & Solitaire - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Jos Goor - WaarBenJij.nu

Kolmanskop & Solitaire

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

07 September 2014 | Namibië, Solitaire

Vandaag de dag begonnen in het spookstadje Kolmanskop. Een geheel verlaten dorp waar 50 jaar geleden nog vele gezinnen woonden. Het stadje werd gesticht voor arbeiders die in het nabij gelegen Sperrgebiet moesten graven, op zoek naar diamanten. Ongeveer 50 jaar geleden zijn deze arbeiders vertrokken naar Oranjemund (een dorp zo'n 300 km zuidelijker). Sindsdien heeft de natuur het stadje overgenomen.... Alle huizen, ziekenhuis, kerkje en andere gebouwen liggen vol met woestijnszand. Bepaalde plekken in huizen geven inderdaad een spookachtig gevoel. Daarna zijn we weer de auto ingestapt om weer zo'n 6 uur te rijden. De afgelopen dagen heb ik veel gereden maar door het prachtige en steeds veranderende landschap gaat het vele rijden me goed af. En de rust op alle wegen is heel bijzonder... Hier kun je 5 uur rijden en de auto's die we tegen komen kunnen we op MAX. 2 handen tellen. Alle dorpjes liggen ook vaak 100 kilometer van elkaar vandaan en zo'n dorpje heeft dan maar 12 inwoners.... Vandaag kwamen we zelfs een aantal wilde dieren tegen zoals een Gemsbok, bavianen en jakhalzen. Uiteindelijk kwamen we aan in ons dorpje waar we twee nachten verblijven. Een dorp, genaamd Solitaire met een paar inwoners, een tankstation en een winkeltje. 's Avonds een heerlijk Kudu (een soort hert) gegeten en weer vroeg naar bed.