Let op! slipgevaar - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jos Goor - WaarBenJij.nu Let op! slipgevaar - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jos Goor - WaarBenJij.nu

Let op! slipgevaar

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Jos

13 Januari 2015 | Vietnam, Sa Pá

Vandaag werden we opgehaald door Mau onze gids. Ze werkt voor Sapa Sisters en is een meisje van 21 jaar met een zoontje van 2,5 jaar. Ze heeft ons op de 2 daagse trektocht veel over zichzelf en de omgeving verteld. Mau sprak heel goed Engels, dat had ze op straat geleerd van de toeristen toen ze spullen op straat verkocht. Tot 12 jarige leeftijd zijn de kinderen verplicht om naar school te gaan, daar leren ze lezen en schrijven. Daarna is de school te duur dus leert 95% van de bevolking hier geen beroep. Om geld te verdienen gaan veel vrouwen de straat op om zelfgemaakte producten te verkopen aan toeristen. Je ziet alleen vrouwen producten verkopen uit mandje (die ze op hun rug dragen) en ook de (tour)gidsen zijn vrouwen. Dat komt omdat mannen geen Engels kunnen vertelde onze gids. Vanaf ons hotel liep er een nog een andere vrouw als onze gids met ons mee en al heel snel nog een vrouw. Na een half uur dacht ik, waarom lopen ze steeds achter ons aan? Tot aan onze lunch die pas na 4 uur was, zijn ze met ons meegelopen. Mee de bergen op en af en ze hebben mij zelfs vast gehouden toen ik steeds van de berg afglipte. Ik had duidelijk te gladden schoenen aan. Het had geregend en de paden waar we liepen waren 1 grote modderglijbanen. Nu lijk ik altijd al een soort gooische vrouw die eens een keer een berg gaat beklimmen, maar door de gladheid werd het wel erg lastig. Dus hielden 2 vrouwen waarvan de een ongeveer 50 jaar oud was mijn hand aan beide kanten vast en werd ik als een soort prinses naar beneden begeleid. Ze zijn geen moment meer van mijn zijde afgeweken. Na 2 uur hebben we maar voor een makkelijkere route gekozen. Deze vrouwen hebben dat hele stuk 4 uur lang achter ons aangelopen in de hoop dat we iets van hun gingen kopen. Bij de lunch showde ze alle producten die ze in hun mandje hadden en hoopte ze dat we gingen shoppen zoals ze hetzelf noemde. Ze hebben geen baan dus is dit voor deze vrouwen hun werk. Echte Die Hard verkoopsters. Na de lunch was de route zelfs voor mij goed te doen en kwamen we aan bij onze homestay. Dit was een echte homestay waar de vrouw des huizes heerlijk voor ons had gekookt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 18394

Voorgaande reizen:

30 November 2014 - 07 April 2015

Onze droomreis (4 mnd)

31 Augustus 2014 - 19 September 2014

Zuid Afrika & Namibië

Landen bezocht: