AU!! Me ogen!! ZO wit is het zandstrand - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van Jos Goor - WaarBenJij.nu AU!! Me ogen!! ZO wit is het zandstrand - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van Jos Goor - WaarBenJij.nu

AU!! Me ogen!! ZO wit is het zandstrand

Door: Jos

20 Februari 2015 | Australië, Whitsunday Islands

Vandaag gaan we naar de Whitsundays, dat schijnt echt fantastisch te zijn. Om 8 uur zou een busje ons komen ophalen dus wij stonden precies om 8 uur klaar voor het busje. Maar..... Blijkbaar stond onze tijd niet goed en was de bus al 5 min geleden vertrokken. We spraken een vrouw van de receptie van onze camping die zei dat we 10 minuten hebben om bij de haven te komen anders zijn we te laat en kunnen we fluiten naar onze centen. Gelukkig wilde deze aardige vrouw nog wel even bellen dat we eraan kwamen. Wij zijn werkelijk als een idioot terug naar onze camper gerend! De wagen gestart en rijden!! Toen we langs de uitgang van onze camping kwamen stond er tot onze opluchting het busje van Ocean Rafting op ons te wachten. Het busje was gelukkig in de buurt en kwam ons nog even oppikken... Pfffieuw, dat scheelde weinig. Aangekomen bij de haven zijn we in onze speedboot gestapt. Onze kapitein was meteen al aardig, maakte een paar grapjes en had gezien zijn lange baard ook een backpacker kunnen zijn. De andere schipper was heel druk en maakte heel veel grappen. De bootrit begon al meteen lekker...! Keihard over het prachtig heldere water heen blazen! Onderweg stopte we nog even want onze kapitein zag vanuit de verte al dolfijnen zwemmen. We vaarden heel rustig en dichtbij een kleine school dolfijnen, erg heel gaaf! Even later kwamen we aan bij onze snorkelsspots... Die vielen best wel tegen. Je zag bijna niks..! Door stroming, golven en "King Tides" was de zichtbaarheid erg slecht. Je moest heel ver met de snorkel duiken om iets koraal te zien... We hebben ook niet veel bijzonders gezien in het water. Daarna zijn we door een stukje jungle gelopen en kwamen we op een uitzichtpunt waar je het prachtig Whithaven beach kunt zien. Prachtig uitzicht. Later zijn we naar beneden gelopen naar dit geweldige strand. Het zand was zo ongelovelijk wit dat het echt pijn deed aan de ogen! Het is ook het witte zand ter wereld. Het is ook zo'n bijzonder zand dat de Amerikanen dit zand hebben gebruikt voor meest geavanceerde verrekijkers. Ook wordt dit soort zand gebruikt voor silicone en hier vind je het in de meest pure vorm. Langs het water zagen we ook nog een Citroenhaai, super vet! Na nog een beetje zwemmen en liggen zijn we weer richting Airlie beach gegaan en onderweg genoten van de beuken op de golven met onze powerboat! Terug aangekomen bij onze camping zagen we op internet dat de cyclone Marcia geen categorie 2 meer is maar is ontwikkeld tot een categorie 5!!! Een orkaan in 1 van de meest zware vorm...! Ter vergelijking, orkaan Katrina in de U.S. was een categorie 3 orkaan. Gelukkig zijn we in Airie beach veilig....